Köpvillkor
1. Allmänna villkor
Art by Holgers tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.
http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Konsumentlagar/Konsumentkoplagen/
http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Konsumentlagar/Lag-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/
2. Beställning
Beställning av Art by Holgers produkter kan göras via www.artbyholgers.se. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.
Art by Holgers förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.
Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta Art by Holgers och avboka den.
3. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Art by Holgers reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Fraktkostnad anges separat vid beställning.
4. Betalning
Faktura via Klarna
Handla nu – betala efter leverans!
Att betala mot faktura via Klarna är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. Om du betalar fakturan inom 14 dagar tillkommer inga avgifter. Du kan även välja att betala fakturan i slutet av nästkommande månad. Då tillkommer en avgift på 29 kr.
Alla uppgifter du behöver för att betala står på din faktura och de går också att se på Mitt Klarna
För fullständiga köpvillkor hos klarna se Klarnas köpvillkor
5. Frakt
Din order levereras genom PostNord.
6. Leveranstid
Beställningar inkomna före kl 10.00 skickas normalt inom 3 arbetsdagar om betalning sker via Klarna.
Vår ambition är att alla varor du har beställt ska paketeras och levereras tillsammans. Om någon vara du har beställt är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid via mail för att ge dig möjlighet att godkänna senare leveransdag eller ändra beställningen.
Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Art by Holgers förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.
Varje försändelse får ett unikt sändningsnummer som används när du hämtar ut paketet på ditt utlämningsställe. Anger du ditt mobilnummer i beställningen skickas en sms-avi till din mobil. Annars skickas avin till den e-postadress som du angivit i din beställning.
7. Outlösta försändelser
Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress. Tänk på att ditt utlämningsställe ibland kan ligga på en närliggande ort i stället för den ort där du är bosatt. Har du önskemål om att ditt paket ska levereras till ett speciellt utlämningsställe går det bra att kontakta oss via mail eller telefon före klockan 10.00 dagen efter du har lagt din order.
Om vi av någon anledning får tillbaka ett paket som ej hämtats ut och går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på minst 250 kr, per paket beroende på paketets storlek och leveranssätt, för att täcka våra administrativa kostnader samt returfrakt.
8. Reklamation
Vid synlig skada på ditt paket när du hämtar det ska detta genast meddelas till Postnord. Om någon vara är skadad när du öppnar paketet skall du göra en reklamation till oss via mail eller telefon. Vi ersätter dig på lämpligt sätt, antingen genom en ny likvärdig vara eller pengarna tillbaka. Som kund har du givetvis inga fraktkostnader i samband med godkända reklamationer.
Reklamationer ska ske inom skälig tid, som längst inom två månader efter att felet uppmärksammades. Vid eventuella tvister som vi inte skulle lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer då deras rekommendationer.
9. Ångerrätt
Art by Holgers tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar efter mottagandet även om varan har öppnats. Det förutsätter dock att varan inte har använts och att den återsänds i ursprungligt skick. Kunden står för kostnaden för returfrakt, och varan får ej skickas mot postförskott. Skickas varan mot postförskott så kommer den ej att lösas ut. Paketet ska packas med omsorg och klara av vardaglig hantering i stora terminaler. Det är du som kund som är ansvarig för paketet under returfrakten. Varan ska helst skickas till oss som företag. Skickas varan till utlämningsställe kan det ta upp till 14 dagar innan försändelsen hämtas och din faktura krediteras.
Så snart vi mottagit din returnerade vara krediterar vi varans värde på samma betalsätt som du använde vid köpet. Eventuell fraktkostnad krediteras ej. I de fall betalning är gjord via Klarna sker återbetalningen även via dem.
Outlöst paket betraktas inte som om du har utnyttjat din ångerrätt, och debiteras med en avgift på minst 400 kr, enligt avdelning 7. Outlösta försändelser ovan.
När du ska returnera en vara du ångrat köp av skickas den till:
Art by Holgers, Bjällum Bredgården 3, 532 93 Axvall
Du måste bifoga din följesedel eller orderbekräftelse i din returförsändelse. Har du inte den kvar bifogar du i stället en lapp med beställarens namn och adress.
10. Säkerhet
Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.
11. Reservation
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, eventuella färgavvikelser, samt ändringar som ligger utanför vår kontroll. Vi arbetar för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten. Ev. rekommendationer är endast rekommendationer utifrån personliga uppfattningar.
Alla bedrägeriförsök och falska beställningar polisanmäls med rättslig följd.
12. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.
13. Integritetspolicy
På Art by Holgers värnar vi om din personliga integritet och vi det är viktigt för oss att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information när du besöker vår webbsida, köper våra produkter eller vid andra kontakter med oss. Du är välkommen att kontakta oss på lasse@artbyholgers.se eller på telefon 0709-96 00 54 vid eventuella frågor.
1. Personuppgiftsansvarig
Art by Holgers Bjällum Bredgården 3, 532 93 Axvall med organisationsnummer 640522-5951 är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som behandlas inom företaget.
2. Hantering av personuppgifter
När du handlar via vår hemsida samlar vi in dina personuppgifter såsom fullständigt namn, adress, e-postadress samt telefonnummer/mobilnummer.
3. Användning av personuppgifter
När du har lämnat dina personuppgifter till oss på Art by Holgers använder vi dessa uppgifter för nedanstående ändamål baserat på den lagliga grund som anges nedan:
För att kunna hantera beställning och administration av ditt köp
Laglig grund för detta är det köpeavtal vi har ingått med dig, och behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla våra avtalsrättsliga förpliktelser och fullgöra detta avtal genom att leverera din beställning. Dessa uppgifter lagras i maximalt 7 år för att vi ska ha möjlighet att hantera eventuella reklamations- eller garantiärenden.
För att kunna göra uppdateringar och förbättringar av våra tjänster, samt den tekniska funktionaliteten i våra system
Laglig grund för detta är vårt intresse av att kunna göra uppdateringar av den teknik som gör det möjligt för dig att besöka och handla i vår webbutik eller för att förstå hur du som kund upplever vår hemsida och därigenom kunna förbättra befintliga tjänster.
Dessa uppgifter lagras i maximalt 3 år.
Vi förbehåller oss rätten att skicka uppföljningsmail till dig som beställer varor i vår webbshop.
För att kunna förhindra missbruk av våra tjänster
Laglig grund för detta är rättslig förpliktelse om sådan föreligger, alternativt berättigat intresse. Om ingen rättslig förpliktelse föreligger är behandlingen nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga eller utreda brott mot företaget.
Dessa uppgifter lagras i maximalt 3 år eller så länge lagstiftande myndighet kräver.
För att kunna fullgöra företagets skyldigheter enligt lag avseende exempelvis produktsäkerhet, myndighetsbeslut, bokföringskrav eller skatterättsliga lagar
Laglig grund för detta är att kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser enligt lag.
Dessa uppgifter lagras i maximalt 3 år eller så länge lagstiftande myndighet kräver.
4. Delning av personuppgifter
Art by Holgers delar endast dina personuppgifter när det är ett lagkrav eller i övrigt när det är tillåtet enligt lag. Vi använder oss av personuppgiftsbiträden som hjälper oss att hantera beställningar, leveranser och betalningar. I dessa fall har vi ingått ett avtal med personuppgiftsbiträdet som säkerställer att det finns säkerhetsåtgärder för att skydda dina uppgifter. När vi delar med oss av dina uppgifter kommer dessa att användas för samma ändamål som vi från början samlade in dem för.
5. Skydd av personuppgifter
Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling. Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
6. Dina rättigheter
Om du vill få insyn i din personuppgiftsbehandling har du alltid rätt att begära ett registerutdrag. Om vi mottar en sådan begäran kan vi komma att begära in kompletterande uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person. En begäran om registerutdrag ska vara skriftlig och undertecknad av den som begär utdraget. Du har också alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas.
Du kan begära radering av dina uppgifter i den utsträckning som överensstämmer med tillämplig lag och enligt ingångna avtal med dig. Vi kommer givetvis alltid göra vårt bästa för att tillmötesgå din begäran om radering. Du har också rätt att invända mot vår behandling om exempel vid någon av de uppgifter som samlats in är felaktig. I de fall personuppgifterna behövs för att uppfylla gällande lag kan Art by Holgers inte tillmötesgå begäran om radering.
7. Cookies
På Art by Holgers.se använder vi sessionscookies, som är en tillfällig cookie som upphör när du stänger din webbläsare eller enhet. Dessa används för att förbättra de tjänster vi erbjuder samt för att dessa tjänster ska fungera korrekt. För analyser används även tredjepartscookies som Google Analytics. Du kan ändra dina privata inställningar för omfattning och användning av cookies på din webbläsare. För mer information om cookies generellt gå till post- och telestyrelsens webbsida, pts.se.
8. Tillsynsmyndighet och klagomål
Om du anser att vi har hanterat dina personuppgifter felaktigt kan du alltid vända dig till oss på Art by Holgers via mail lasse@artbyholgers.se eller på telefon 0709-96 00 54.
Datainspektionen är ansvarig för tillsyn enligt dataskyddslagsstiftningen och den som anser att det förekommit felaktig hantering av personuppgifter kan framställa klagomål till dem.